Abstract
The aim of this study was to evaluate the use of a balanced anaesthesia of isoflurane and an infusion of ketamine, midazolam and of three a2-adrenoceptor agonists, detomidine (group D), medetomidine (group M) or xylazine (group X) for castration in horses. Heart rate (HR), mean arterial blood pressure (MABD), respiratory rate (RR), arterial oxygen tension (PaO2), endtidal and arterial carbon dioxide concentration (ET-CO2 , PaCO2)and the endtidal isoflurane concentration (ET-ISO) were measured. The quality and time of recovery from anaesthesia were also evaluated. Marterials and method: The horses were randomly allocated to one of 4 groups. All horses received acepromazine intramuscularly and 20 minutes later xylazine and butorphanol intravenously. Anaesthesia was induced with diazepam and ketamine and maintained in 10 horses with isoflurane (group I) alone, three groups of 10 horses received isoflurane and an infusion of ketamine, midazolam and either detomidine, medetomidine or xylazine in physiologic saline. Infusion rate was selected to deliver ketamine 2.4 mg/kg/h, midazolam 3.6 mg/kg/h and detomidine 24mg/kg/h (group D) or medetomidine 4.5mg/kg/h (group M) or xylazine 0.6 mg/kg/h (group X) for the first 10 minutes, thereafter the infusion rate was halved. Results: Isoflurane concentration in group I, was significantly higher than in group D, M and X, respectively. Mean arterial blood pressure was lower in group I than in groups D, M and X. Five horses in group I received an infusion of dobutamine to maintain a MABP x 70 mmHg. RR, PaO2, PaCO2 and VD/VT did not differ significantly between the four groups. The recovery score showed a significant difference between group I (median 24.5; range 31.5) and D (median 9; range 9). Conclusion: This study showed that a balanced anaesthesia with isoflurane and a mixture of ketamine, midazolam and one of three a2-adrenoceptor agonists has positive effects on the blood pressure compared to inhalation anaesthesia with isoflurane alone. If the infusion contains detomidine the quality of the recovery phase is significantly better compared to inhalation anaesthesia with isoflurane alone.
Diese Studie hatte zum Ziel eine intravenöse Anästhesie bestehend aus Ketamin – Midazolam und jeweils in einem von drei verschiedenen α2-Adrenorezeptoragonisten (Detomidin, Medetomidin, Xylazin) in Kombination mit Isofluran für die klinische Pferdeanästhesie zu evaluieren und mit einer reinen Isoflurananästhesie zu vergleichen. Vierzig gesunde Hengste, die zum Zweck der Kastration anästhesiert werden mussten wurden in die Studie inkludiert. Sie wurden randomisiert einer von vier Gruppen zu je 10 Pferden zugeteilt: Gruppe I erhielt eine reine Isoflurananästhesie; Gruppe D erhielt Isofluran in Kombination mit einer Dauertropfmischung aus Ketamin – Midazolam – Detomidin; Gruppe M erhielt Isofluran in Kombination mit einer Dauertropfmischung aus Ketamin – Midazolam – Medetomidin; Gruppe X erhielt Isofluran in Kombination mit einer Dauertropfmischung aus Ketamin – Midazolam – Xylazin. Die Anästhesie der Pferde in den Gruppen D, M und X wurde in der Aufwachphase mit Sarmazenil teilantagonisiert. Herzfrequenz, Atemfrequenz, arterieller Blutdruck, arterieller Sauerstoff- und Kohlendioxidpartialdruck, Thiopental- und Dobutaminverbrauch und endexpiratorische Isoflurankonzentration wurden aufgezeichnet und zwischen den Gruppen statistisch ausgewertet. Zusätzlich wurde ein Aufwachphasenscore entwickelt, die Aufwachphase der Pferde danach beurteilt und statistisch ausgewertet. Die Isoflurankonzentration war signifikant höher, der Blutdruck signifikant niedriger in der Gruppe I als in den anderen drei Gruppen. Fünf Pferde der Gruppe I benötigten einen Dobutamin Dauertropf. Die Herzfrequenz war klinisch entscheidend niedriger in den Gruppen D und M. Die anderen Vitalparameter zeigten keinen signifikanten Unterschied zwischen den Gruppen. Der Aufwachphasenscore war signifikant niedriger in der Gruppe D (Median 9; Range 9) verglichen mit der Gruppe I (Median 24.5; Range 31.5). Die Mischung aus Ketamin-Midazolam und einem α2-Adrenorezeptoragonist kann für die klinische Anwendung beim Pferd in Allgemeinanästhesie sicher mit Isofluran kombiniert werden.